Friday, September 3, 2010

Ia datang lagi..

Ketika entri ini ditulis..hujan sejuk mengiringi aku dengan suasana yang paling nyaman...Inilah dunia khatulistiwa .
Cuaca nya tak dapat dijangka biarpun ramalan seringkali kedengaran ....Hidup ini juga begitu..perlunya ada perancangan namun kadangkala ia jauh pesongnya dari laluan..Aku tidak pernah punya perancangan yang telus untuk diri ini...dulu anganku segulung jazah bisa mengubah segalanya..Alhamdullillah...kian hampir menjadi nyata..sokongan keluarga serta teman tercinta yang tidak putus kunjung tiba nyata membuatkan ia nyata jadi kenyataan...
Jatuh bangun aku sebelum ini membuat diri ini takut untuk berangan tinggi..Andai jatuh kecainya sakit hingga ke hulu hati.....Kecewa yang bisa membuat angan seakan takut untuk bertamu..realitinya ini adalah diri ku...Luaranya gaya keras macam batu, ditoreh tidak luka, dibaling tidak sakit..tapi hakikatnya...jauh tertusuk didalam hingga luka.. Bukan pura - pura hidupnya tapi itu lumrahnya, tidak perlu ditunjuk lemahnya andai mengundang kata...Tabahlah seperti biasa...itu adalah aku...
Dalam kebiasaan itu akhirnya menjadi kebiasaan..menjadi tabah seringkali dianggap kuat...hingga dianggap kebal gayanya dan tidak mampu rasa..Aku terfikir andai benar diri ini tabah..perlukan luahan ini ditulis..? Dengan cogan kata aku.."bolej aja, ok jer, tak aper, mana2 ajer"..hingga sudah terbiasa dianggap sentiasa boleh oleh sesiapa sahaja..Bukan diri ini tidak punya prinsip atau harga diri..namun sejauh mana mampu dijunjung dan ditatang keduanya...Andai ia mengundang luka..biarlah diri ini begitu..hebat juga rasanya andai bisa mengendurkan yang tegang, meramaikan yang kurang, dipilih dari memilih... Itu adalah aku pada kaca mata diri ini...Hebatnya menjadi aku kerana biasa aja semuanya....
Namun percayalah...mengalah itu bukan kalah..dan menang itu bukan agung nilainya....Tapi disamping teman tersayang aku adalah aku...Kadangkala ada juga gaya diktatornya..tapi cuma pada yang sayang....Renung lah siapa diri ini......

0 comments: